Bosch TCA6301 Benvenuto B30 antraciet, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 39 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch TCA6301 Benvenuto B30 antraciet, zilver op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,7

p**************@g******** 29-06-2024

Dit is een geweldige machine! Heerlijke koffie, iedereen die op bezoek kwam gaven complimenten over de koffie. Helaas is hij stuk gegaan...na 18 jaar!! Zo'n sterke machines maken ze niet meer..

HansV56 07-06-2011

Wij hebben de B30 nu ruim 3 jaar naar volle tevredenheid in gebruik.

Tot hij begin dit jaar kuren vertoonde. Hij spoelde niet meer als we hem uit zetten. Wat later weigerde hij koffie te zetten als we de Cafe-toets indrukten. De aandrijfmotor was even te horen maar daarna bleef het stil. Soms lukte het na een paar keer de toets bedienen, soms maalde hij wel maar gooide de gemalen koffie vervolgens achter de zetgroep in de opvangbak. Gevolg: alles uit elkaar en maar weer schoonmaken. Zonde van de koffie. Om een lang verhaal kort te maken: hij was ziek.

Ik heb veel op internet gezocht (o.a. hier op Kieskeurig) en deskundigen geraadpleegd en tot de conclusie gekomen dat de zetgroep en het drainage-ventiel moesten worden vervangen. Ik heb de betreffende onderdelen in de Bosch webshop besteld. Al na 2 dagen had ik alles in huis. Overigens vertoonde ook de maalschijven van de koffiemolen ernstige slijtage-kenmerken dus heb ik die ook gelijk meebesteld.
Als je een beetje handig bent, geduldig en precies en beschikt over het juiste gereedschap is het vervangen van deze onderdelen goed te doen. Machine weer in elkaar gezet, stekker er in en koffie zetten. Alles ging van een leien dakje. Stiller en sneller dan ooit tevoren (de Bosch-monteur vertelde me dat er tegenwoordig inderdaad stillere motoren worden toegepast).

Tot 3 dagen later...

Na een (overigens heerlijke) cappucino waren we weer terug bij af. Hij weigerde dienst. Nu toch maar met Bosch service gebeld en probleem voorgelegd. Ik zal u de details besparen maar wat mij betreft niets dan lof over de Bosch service organisatie. De dame die ik als eerste aan de lijn kreeg heeft veel moeite gedaan me te helpen de oorzaak te vinden maar moest me doorverwijzen naar de techneuten in Tiel. Daar ben ik door 2 technici te woord gestaan die me hebben helpen zoeken naar de oorzaak. Hun conclusie: het is het beste dat er een monteur naar kijkt. Ik kon een spoed-afspraak maken waardoor er de volgende middag een (een zeer deskundige, service-gerichte en vriendelijke) monteur op de stoep stond. De diagnose was snel gesteld: de aandrijving-unit moest worden vervangen. De positiebepaling van de zetgroep was defect. Dit had hij snel voor elkaar en we genieten nu weer van een heerlijke kop koffie.

Over de kosten: tja, dat viel alles bij elkaar niet mee. Totaal waren we Eur 325,- kwijt en dat vind ik een boel geld voor een machine die (pas) een kleine 4.000 heeft gezet. Het is aan de coulance -regeling van Bosch te danken dat het niet meer is geworden.
Aan de andere kant snap ik goed dat het een ingewikkeld stuk techniek betreft, dat onderhoud nodig heeft (buiten het dagelijkse deel wat we zelf dienen uit te voeren). Ook een merk als Jura beveelt na 2 à 3 jaar een onderhoudsbeurt aan voor Eur 275,-. Ik wil maar zeggen: (duur) onderhoud hoort kennelijk bij een dergelijke machine.

Samenvattend wil ik nogmaals een lans breken voor de service-organisatie van Bosch Nederland. Ik voel me serieus genomen en het probleem is met vereende krachten snel opgelost. Ik ben een tevreden gebruiker.

Designer 30-12-2010

Hoi

wilde toch even een reactie plaatsen.
Heb de machine nu 4 jaar in mijn bezit en nu 20.000 kopjes verder, moest er onderhoud gedaan worden, heb met Bosch een contract afgesloten dat ze eens per 2 jaar langskomen voor de onderhoudswerkzaamheden.

In september was de beste man geweest, helaas een fikse reparatie €300 complete pers systeem vervangen en nog wat dingetjes.

Vorige week was het gebeurt, malen ging niet meer.
Komt die beste man vandaag. motor voor het malen kapot. kosten 0€ omdat Bosch zegt dat je in het 4e jaar niet meer dan €300 mag repareren aan de machine.

Dat vind ik dus netjes, kortom voor mij is de volgende Bosch alweer aangeschaft, waarom gewoon een goede machine, en de service is PERFECT vind ik.

voor iedereen een aanraden

edwin

Mz66 02-12-2010

--------Update review, 2-12-2010--------
De laatste tijd nog al wat slappe koffie. Echt niet lekker meer om te drinken, beetje een verbrande smaak kwam er aan.

Blijkt dat de koffiemolen niet zo best meer werkt,
deze was echt versleten dus vandaag na 10.950 kopjes koffie (ja ik weet het, is wel veel in 3 jaar) de koffiemolen maar eens vervangen. Wel even een gepruts maar nu weer hele lekkere koffie zoals in het begin...

Voor € 86,87 incl. BTW en verzendkosten onze B30 van de ondergang gered :)

Gr,

Martin

----------2e review, 23-08-2010 ----------
Hallo allen,

Ik heb hier al verschillende postings gedaan en moet zeggen dat ik eigenlijk zeer tevreden ben met onze Bosch Benvenuto B30

Aanschaf in januari 2008 en vandaag 23-08-2010 het 10.000 ste kopje koffie er uit gehaald zonder problemen met het apparaat.

Op naar de volgende 10.000 kopjes !!!!

---------- 1e review, 07-02-2010 ----------
We zijn al 2 jaar in het bezit van de TCA6301 (Benvenuto B30)

Lekkere koffie en gemakkelijke bediening.
Wel normale schoonmaak procedure doorlopen, clean en ontkalken..en dit continue gedaan…..

Maar na 2 jaar bijna geen koffie meer via de uitloop, en deze begon echt waterig en ranzig te worden.
(Toch maar het binnen werk los gehaald wat volgens Bosch niet mag vanwege garantie kan het verkeerd hebben, maar dan hoor ik het wel)
Maar het staat nergens in de gebruiksaanwijzing beschreven hoe het er uit moet. Maar het is niet moeilijk even goed kijken, en daarna heb je weer lekker koffie.

Ik heb het dus nu maar wel gedaan, garantie is toch verlopen.. en begrijp niet dat je het binnenwerk niet zelf er uit mag licht om schoon te maken.
Want er zat me een hele vracht drab in het binnenwerk, wat helemaal aangekoekt was en aan het schimmelen was.

Geen wonder dat er geen koffie meer door wilde komen, en niet te drinken was hij kon zijn water en koffieprut bijna niet meer kwijt.

Dus het is noodzaak om deze schoon te maken, het zelfde geld voor de uitloop mond.

Er uit halen en flink door spoelen, ook daar komt vreselijk veel drab uit (gewoon vast zittende koffie resten )
Na het schoon is loopt hij weer perfect wat zeker niet onbelangrijk is hij geeft weer hele lekker koffie met een crème laagje er op !!

Bij de volgende nieuwe machine en garantie het zal wel, ik trek het er gewoon uit om schoon te maken ….dit is een must !!!

Als je niet uit kijk wordt je er nog ziek van ook..

noorsat1 09-04-2013

Het vuil is vaak de oorzaak dat je de machine NIET goed uit zet.
Dus met de knop voorop. DAn krijg je een extra spoelbeurt en dan hoef je hem pas na vier jaar schoon te maken!

Marijke19 31-05-2010

Apparaat tot volle tevredenheid gebruikt echter net 4 maanden buiten de garantie waren de micro switches kapot. Monteur langs geweest alleen moesten we maar even betalen a 139 euro!! Toen we dat weigerden heeft monteur de oude switches weer teruggeplaatst. Op onze klachten is niet ingegaan, ondanks feit dat we volgens onze rechtsbijstand verzekering recht hebben op kosteloze vervanging aangezien je van een apparaat een langere levensduur mag verwachten. Dus koop niet zo'n duur apparaat wat een slechte garantie service levert is mijn devies

Kees en Corrie 09-02-2010

Onze Bosch Benvenuto liet het afweten na de garantieperiode.
Het apparaat maalde niet meer en gaf aan: bonen vullen. Dit terwijl er genoeg bonen in het reservoir zaten.
Goede raad bleek duur.
Op de Bosch-site las ik n.l. dat de voorrijkosten 52 euro en het uurloon van de monteur 72 euro bedroegen. Daar werd ik niet direct vrolijk van.
Mijn dochter heeft echter exact het zelfde apparaat, dus even puzzelen hoe e.e.a. te ontmantelen en daarna de maalunits gewisseld.
Eureka! Hij deed het weer. Dus een nieuwe maalunit besteld via internet.
Snel geleverd en hup, snel gemonteerd en..... zelfde foutmelding.
Weer maalunits gewisseld. En nu gaf hij bij alle maalunits dezelfd foutmelding: n.l.
bonen vullen.
Het probleem zit dus ergens anders.

jvds70 25-08-2009

Heb de machine nu een jaartje of 3.

Prima machine, zet lekkere koffie, maalgraad goed in te stellen, hoeveelheid duidelijk in te stellen, kalk en reinigingsprogramma's wijzen je probleemloos de weg.

beelen 02-08-2009

Sinds 2 jaar hebben wij de Bosch B30 Expresso koffiemachine en zijn nog steeds tevreden over het apparaat. De cleaning en calc programma's werken helaas niet altijd feilloos. Soms komt de melding dat de schalen moeten worden geledigd nogmaals terwijl dit al is gedaan, goede reiniging van de contacten is zeer belangijk maar geven niet altijd meteen de oplossing. Echter na een paar keer openen en dichtdoen van de lade werkt het programma ineens weer wel. Bij het reinigingsprogramma ziet het apparaat de tablet af en toe niet en wil de doorstart niet maken. Gewoon uitzetten, stekker uit het stopcontact en voorzichtig de schacht met lauw water doorspoelen waar de tablet in moet doet wonderen. Opnieuw het clean programma opstarten en alles werkte weer.(het geeft wel troep om de machine..) Verder is het een probleemloze machine en zet heerlijke koffie!

jfhorst 22-04-2009

Sinds vijf jaar deze machine naar alle tevredenheid in gebruik. Zonder enige vorm van (inwendig) onderhoud. Heeft iemand ervaring met het inwendige van deze machine. ik heb hem zelfs nog nooit opengemaakt. Ik zou me kunnen voorstellen dat e.e.a. aan de binnenzijde vervuild raakt.
graag reactie

Michiel L 26-11-2008

Ik ben erg tevreden met de Bosch. Het best omschreven nadeel is inderdaad dat de koffie thuis nu het beste smaakt. Ik haal mijn bonen bij een locale italiaan. Trucillo, Caffé Espresso. Kost wat, maar de bonen zijn minstens zo belangrijk als de machine.
Één bakkie koffie per keer, kleine koffie, max bonen, is mijn favoriet.

Plezier, Michiel

Monnik 14-08-2008

Sinds een maand of 2 in het bezit van deze Bosch en helemaal tevreden! De koffie is goed heet, de sterkte verstelbaar en je geeft gasten (en jezelf) een echte koffie naar voorkeur. Zelf drinken we het meest de kleine koffie, net geen espresso, net geen slappe koffie. Echt genieten.

En inderdaad, nadeel: ergens anders smaakt de koffie niet meer. Melkopschuimer goed te gebruiken, let wel, precies op het randje van de melk schuimen werkt het best. Reinigen gaat prima. Wel de lipjes aan het eind goed droog maken, anders blijft het apparaat aangeven dat de schalen geleegd moeten worden en ontkalken gaat ook prima!

Kortom een hele goede koop.

jodi3 08-11-2007

Uiteindelijk heeft Bosch toegegeven dat dit apparaat niet ontwikkeld is voor het gelijktijdig zetten van 2 kopjes koffie van een gelijke, aanvaardbare sterkte.
Het maal mechanisme is hier onvoldoende voor.
Bosch heeft dit onderkend en gemeld dat het er nieuwe apparaten op de markt komen, die indien gewenst, 2x zullen malen.
Advies derhalve, altijd 1 kopje tegelijk zetten, dan is het een prima bruikbaar apparaat.

JFH 13-06-2007

Het is echt een superhandig apparaat. Wij genieten nog elke dag van een supersnel, superlekker kopje koffie. We gebruiken 'em vooral voor de gewone koffie maar zo af en toe een special boon is leuk en lekker om uit te proberen.
We hebben de machine nu bijna drie jaar en ik ben benieuwd naar het eventuele onderhoud hiervan. Zie ook mijn vraag hieronder...

In ieder geval een aanrader!

johuls 05-06-2007

Ook wij zijn na een jaar nog steeds dik tevreden en drinken het liefst thuis koffie. Wij kopen Ikea bonen, ook heel voordelig. Scheelt toch gauw wat met DE.

Cor-Benvenuto 04-06-2007

Na anderhalf jaar en ruim 4600 kopjes perfecte espresso's en koffie nog steeds een super apparaat.

Tip: neem gewoon goede bonen, bijv Jumbo koffiebonen, smaak is ietsje beter zelfs dan de DE koffiebonen. En zeer betaalbaar dus.
De C1000 Intermezzo(type 5) is ook goed, alleen wat duurder.

Slechts één nadeel; bij iemand anders neem je liever thee of een glas water...

Henk_ned 08-04-2007

In juni 2006 gekocht.
Geen enkele spijt van!! Vooral niet omdat je de sterkte zo goed kunt instellen. De juiste koffiebonen vinden is belangrijk. Ook moet je weten hoe je het beste de melk kunt opschuimen. Niet te weinig melk in een metalen kannetje doen (ongeveer voor een derde vullen). Ik gebruik altijd volle houdbare melk. Met magere of halfvolle malk kan ik niet goed overweg.

haroldcorien 22-03-2007

Naar aanleiding van alle informatie op deze site afgelopen jaar deze machine gekocht.
En tot op de dag van vandaag nog steeds geen spijt. De kofiie is helemaal geweldig. De teller staat inmiddels op 2056. En ik heb hem pas sinds juli2006.

Ik drink nu bij vrienden nog liever een kopje Thee dan het slappe aftreksel van een door eidereen gebruikte senseo apparaten. De koffie uit deze machine is perfect in te stellen en helemaal naar wens te zetten. Voor mijzelf gebruik in de optie kleine koffie en extra sterk en voor mijn vriendin kofiie sterk. Ik heb zojuist wel geprobeer dcontact op te nemen met Bosch want een ding stoort mij geweldig. Als ik twee kopjes tegelijk zet is de rechter altijd maar halfvol. Ik vind dit heel erg vreemd voor een apparaat van een paar honderd euro.

J B 21-02-2007

Een maand in bezit na enkele jaren een apparaat van een ander merk te hebben gehad. (Vervangen ivm regelmatig technische problemen)
Plus van de B30 is het reinigingsprogramma en het geluidsniveau. Mijn oude machine moest iedere week uit elkaar om 'm schoon te maken. Een duidelijk minpunt is de (on)mogelijkheid om 2 kopjes koffie in 1 keer te zetten. In feite wordt alleen de waterhoeveelheid verdubbeld. Niet de koffie. Bijstellen van de hoeveelheid koffie is lastig, eigenlijk een lapmiddel. Dus de 2 kopjes-functie niet gebruiken of een ander apparaat nemen dat wel echt 2 kopjes maakt.
Die verdubbelen zelf de water- en de koffiehoeveelheid. Verder een uitstekende machine, een enkele keer is de temperatuur aan de lage kant. Toch een aanrader.

MCDH 15-01-2007

Erg lekkere koffie en een gemakkelijk te bedienen apparaat. Helaas ontstond na
3 maanden lekkage. Na twee reparaties van een maand doorlooptijd opnieuw
lekkage. Gelukkig kreeg ik mijn geld terug en kan ik een nieuwe uitzoeken.
Waarschijnlijk geen Bosch.

Ivo Berkhoff 22-12-2006

Apparaat werkt werkelijk prima, lekkere koffie, alles instelbaar en ik ben
helemaal tevreden. Het enige dat ik negatief vind is dat het vrij veel water
gebruikt voor het schoonmaken, maar dat is dan maar preventief zullen we maar
zeggen. Er bestaat de mogelijkheid om een onderhoudsbeurt te kopen per 2 jaren,
met 20% korting, waarbij desnoods de maalgroep wordt vervangen. dat heb ik maar
gedaan. Zo blijft je apparaat langer goed en elke twee jaren krijgt het een
onhoudsbeurt. ik ben helemaal tevreden met dit mooie, fijne solide apparaat.

Marjan_nl 10-12-2006

Een verademing na een aantal jaren een senseo te hebben gehad. Koffie met
kokend water zelf zetten was nog altijd de beste oplossing. Maar dat is nu van
de baan sinds een paar maanden. Heerlijke koffie, goed in te stellen.

G van Veghel 21-11-2006

Heerlijke koffie, heerlijke smaak vooral en daar lijkt het me om te gaan bij
zo'n apparaat.. Goed instelbaar voor verschillende wensen in smaak en aroma!
Ook is het app. erg gemakkelijk te gebruiken door het lcd display en de
duidelijke draaiknopjes. App. van andere merken hebben toch watminder
degelijkheid als t gaat om de levensduur van de draaiknopjes, klepjes,
opvangbakjes etc etc.

Dik tevreden!

Dorogaja 11-09-2006

Geweldige machine! Ik kan niet anders zeggen. Na de nodige ellende met mijn
Krups is dit een totaal nieuwe ervaring. Zeer rustig apparaat qua geluids
produktie (erg fijn op de vroege morgen) Is snel warm en is de koffie op de
standaard stand heet genoeg en kan zelfs nog een standje hoger gezet worden in
het keuze menu. Maar ook een irretant min puntje gevonden: de keuze schakelaar
voor de koffie hoeveelheid. Er is een in 12 stappen in te stellen
schakelaarvoor de hoeveelheid koffie je wilt in je kopje / mok. Ik heb rvs
mokken (maar heb ook wat andere koppen geprobeerd) maar de koffie hoeveelheid
is dan te veel of te weinig. Heel erg jammer, en misschien wel knullig dat men
heeft gekozen voor vaste stappen ipv een traploos systeem.

FritsFrits 19-03-2006

De bosch 6301 via internet gekocht, deze machine is na 3 jaar Senseo een
verademing.
Een prima machine en een heerlijke kop koffie.
Inderdaad is het tweede kopje heter,maar eerst wat water via het stoompijpje
laten lopen en dat probleem is ook weer opgelost.
Ook het kopje(s) vooraf even in de magnetron doet het prima.
Een aanrader.

Roy van Wersch 27-01-2006

een perfect apparaat makkelijke bediening maar een paar min puntjes,
verschillende afgiften van hoeveelheden koffie op de gelijke instellingkoffie
en de temperatuur van de koffie is laag op de stand heet deze euvels zijn
opgetreden na ongeveer een jaar het apparaat in bezit te hebben,heb er nooit
aandacht aan besteedt maar begint nu wel te irriteren en dat al na maar 3000
kopjes gezet te hebben.